Apple har aviserat att en kommande uppdatering av deras mobila operativsystem iOS 14, kommer kräva att applikationer som utför någon form av spårning (platstjänst, sidvisningar, klick m.m.), måste be om användarens medgivande. För användare av Facebook och Instagram, innebär det att utan medgivandet, kommer inga riktade annonser längre att visas. Reklamen som visas för dessa användare blir därmed mer generell än tidigare, vilket påverkar dig som annonsör.
Vad säger Facebook?
Apple har meddelat vissa ändringar i iOS 14 som kommer att påverka hur vi tar emot och behandlar konverteringshändelser från verktyg som Facebook-pixeln. Företag som annonserar i mobilappar, samt de som optimerar, riktar in sig och rapporterar om konverteringshändelser på webben från något av våra företagsverktyg kommer att påverkas.
Hur påverkar det dig som annonsör?
Använder ni idag en Facebook Pixel för att skapa målgrupper för era annonser, mäta konverteringar och skapa rapporter, så kommer det framöver krävas justeringar i er Facebook Business Manager.
Vilka effekter får uppdateringen?
Spåra åtgärder från Facebook-pixeln. All spårning så som Leads, Lägg i kundvagn, Köp, anpassade konverteringar etc. som kommer från din Facebook Pixel kommer nu att minska, på grund av att personer väljer bort spårningen.
Målgrupper utifrån händelser. Eftersom pixeln på din hemsida inte längre kommer att kunna spåra dina besökares aktivitet i samma utsträckning, blir troligtvis dina målgrupper inte vara lika optimerade som tidigare.
Retargeting. När du skapar en målgrupp för retargeting, kommer alla som besökte din webbplats från en iOS 14-enhet, inte att se din annons.
Lookalike. Eftersom vi nu inte får någon data om vem som har besökt din webbplats från iOS-enheter, kommer dessa besökare inte heller att ingå i lookalike-målgrupper.
Hur kan du förbereda dig?
4 åtgärder du kan vidta redan nu.
1. Verifiera din domän
Har du inte redan gjort detta så är nu ett bra tillfälle att verifiera företagets domän i Facebook Business Manager.
2. Rapporter för iOS
Hur stor del av trafiken kommer från iOS-användare? Vilka åtgärder har dessa besökare utfört på hemsidan tidigare? Med informationen kan du få en uppskattning för hur dina rapporter kommer att påverkas framöver.
3. Event för konvertering
Förändringen innebär att du endast kan spåra 8 konverteringshändelser framöver. Händelserna rangordnas och spåras därefter. Vid fler än 8 händelser är det alltså endast de 8 högst rankade som spåras. Även om Facebook kan sköta detta automatsikt, så är rekommendationen att manuellt prioritera dina händelser (kräver att domänen är verifierad). Exempel på händelser att spåra:
- Genomfört köp
- Lagt till i varukorg
- Fyllt i ett formulär
4. Samla in mailadresser
När möjligheten att definiera vår målgrupp som använder iOS blir sämre, försök att komplettera den genom att samla in mailadresser. Då blir du mindre beroende av din pixel och det går lika bra att skapa annonsering på Facebook och Instagram utifrån mailadresser.
Annonsera på Facebook och Instagram?
Läs mer om vad uppdateringen av iOS 14 innebär
Hur Apples lansering av iOS 14 kan komma att påverka dina annonser
Facebook-pixeluppdateringar för Apples iOS 14-krav
Konfigurera händelser för att använda sammanslagen händelsemätning
The Difference Between a Lead Generation Ad and a Conversion Ad on Facebook