Här får du 5 användbara tips att ta med dig när du ska ta fram nytt innehåll till företagets webbplats.
1. Tänk efter före
Ett gediget förarbete underlättar framtagningen av nytt innehåll, oavsett format. Ställ frågor som svarar på följande:
- Vem är mottagaren?
- Vad vill du få ut av innehållet?
- Vad förväntar sig mottagaren?
- Vad vill vi uppnå?
- Vad har funkat bra eller mindre bra tidigare?
- Vad gör konkurrenterna som vi kan ta lärdom utav?
2. Läsmönster
Användarens ögon rör sig i tydliga mönster beroende på vilken typ av innehåll det är på hemsidan. Är det en sida med en mindre mängd text och bild, tittar de flesta enligt formen av ett Z. Användaren börjar alltså uppe i vänstra hörnet och jobbar sig nedåt likt ett Z. Är det däremot en sida med mycket text, följer användarens ögen texten likt ett F. Man läser oftast de översta raderna och skummar sig sedan längre ner.
3. Uppmärksamhet
För att öka användarbarheten gäller det att strukturera innehållet på rätt sätt. Skapa en visuell hierarki så blir det lättare att navigera och på så sätt kan du leda användaren genom en informationshierarki. Ögat dras oftast till rubriker, ingresser, punktlistor och tomrum.
4. Bild och video
Valet av bilder och video, samt deras placering, påverkar användarens upplevelse. Att använda riktigt bra foto gör att webbplatsen känns professionell. Tänk på att bildmotivet ska vara relevant och placeras på rätt plats.
5. Sökmotoroptimering (SEO)
Läsbarhet går hand i hand med sökmotoroptimering, där algoritmer hos sökmotorer som Google, används för att avgöra placeringen av en webbsida i sökresultatet. Ju mer relevant hemsidan och dess innehåll är för användaren, desto högre upp hamnar den i resultatet. Att placera sökord utefter användarnas läsbeteende är en bra idé, exempelvis i rubriker, listor eller som inledning.
Några av de tjänster vi erbjuder
- 3D
- Copy
- Drönare
- Film
- Foto