Här får du 5 tips på hur du bygger en identitet av ditt varumärke och ser till att bibehålla den.
1. Grafisk identitet
Kanske den viktigaste delen i ett företags identitet. Något som syns i alla sammanhang och blir en stor del av företagets varumärke. Vilka känslor vill du associera med ert varumärke? Glädje, kvalitet och lågpris är bara några av de exempel företaget kan tänkas vilja associeras med. Detta kan återspeglas i val av färger, form, mönster, symboler och bildspråk. Tillsammans utgör de en del av den grafiska manualen.
2. Stick ut ur mängden
Våga vara annorlunda, då har du större chans att bli ihågkommen. Var inte en i mängden, gör saker på ett sätt ingen hade förväntat sig. Men använd inte ett äpple som logotyp om ni är ett teknikbolag, det är redan gjort.
3. Var konsekvent
Var konsekvent i er kommunikation och i er produkt. Låt er grafiska profil genomsyra såväl er hemsida som produktblad eller företagspresentation. Ta fram en strategi för hur ni ska se till att förbli konsekventa i era budskap och er marknadsföring, både grafiskt och i budskap.
4. Varumärkesstrategi
Varumärkesstrategin bör svara på hur, vad, var, när och till vem ni planerar att kommunicera.
5. Ärlighet varar längst
Det sista du vill råka ut för är att en kund inte uppfattar dig som äkta, att klä dig i kostym och påstå att du besöker en kund för att installera företagets nya värmepanna är ingen bra idé. Var genuin, var dig själv. Är du bekväm så är chansen större att dina kunder känner det samma.
Några av de tjänster vi erbjuder
- Grafiska manualer
- Logotyp
- Presentationer
- Strategier