Dte hnäder ibalnd att vi läser en mening utan att fkatiskt läsa det som står i txeten, vi tyder ord som inte ens finns. Känns det bekant? Givetvis så ska det stå trycksaker i rubriken, men ibland är det inte lika uppenbart att något är fel.
Här kommer fem tips att ta med dig när du ska producera din nästa trycksak.
1. Färg
Färg är en smaksak. Färg kan även förmedla en känsla eller förstärka ett budskap. Som exempel associeras färgen blå ofta med intelligens och förtroende, medan orange signalerar värme och kreativitet. Vilket innebär att val av färg, även kan ha en inverkan på hur din trycksak kommer att uppfattas. Välj färg med omsorg till din nästa trycksak.
2. Korrektur
Var noga med att läsa igenom all text flera gånger innan du skickar något på tryck. Be någon som inte är insatt i ämnet att läsa igenom, gärna flera personer, särskilt om det är du själv som har skrivit texten.
Att läsa texten högt för dig själv är ett bra knep för att upptäcka eventuella felstavningar eller syftningsfel. Detta tack vare att du då kopplar på ett sinne till för att analysera texten. När du läser text i huvudet för dig själv ökar risken för att du tyder hela hela ord och ibland meningar, istället för varje enskild bokstav. Ord kan helt enkelt se rätt ut när vi ser dem. Låter däremot en text korrekt när du hör den, så är den ofta det även när du ser den.
3. Provtryck
Be alltid om provtryck. Både för att kontrollera att färgerna blir som du tänkt dig och att punktstorleken (textens storlek) känns bra och går att läsa, men även för att få en känsla för hur slutprodukten kommer att bli.
4. Volym
Du kan ofta få ett bättre pris om du väljer att trycka fler exemplar av dina trycksaker vid samma tillfälle. Begär gärna offert på olika volymer så du får en bild av hur mycket du kan spara vid nyttjande av tryckeriets mängdrabatt.
5. Kvalitet lönar sig
Oavsett om det gäller ett visitkort, en rollup till mässan eller en stor bokproduktion så kan produkten skilja i kvalitet. Allt från val av papper till tryckeriets service och erfarenhet, kommer att återspeglas i slutresultatet. Precis som med allt annat ditt företag står för, så är kvalitet inget du vill tumma på, fråga bara dina kunder.
Några av de trycksaker vi erbjuder
- Annonser
- Broschyrer
- Butiksmaterial
- Böcker
- Direktreklam
- Kataloger
- Rollups
- Visitkort