Nya Google Analytics 4!

Du vet väl att gamla Google Analytics slutar fungera 1 juli? 

Den 1 juli 2023 slutar Universal Analytics (GA3) att samla in statistik och information om dina hemsidebesökare och ersätts helt och hållet av GA4, nya Analytics. – Har du börjat använda “nya” Analytics än? 

En av de stora anledningarna till GA4 är att det har blivit allt viktigare med integritet. Användandet av internet fortsätter att öka, såväl privat som på jobbet, och allt fler oroar sig för personlig information som sparas när man surfar på nätet.

Nya GA4 förlitar sig därför mindre på cookies som sparar och lagrar information. Istället används mer AI för att kunna ta hänsyn till användarnas integritet. En helt annan datamodell än tidigare Universal Analytics (GA3).

Vanliga frågor: 

  • Är det lätt att lära sig GA4? – Nej, inlärningskurvan är hög.
    Även för den mest erfarna är GA4 lite av en utmaning. Tipset är att sätta sig in i nya Analytics så snart som möjligt. Övning ger färdighet!
  • Behåller man statistiken från UA? – Nej, all historik raderas.
    Men(!) du kommer fortfarande att kunna komma åt din statistik i 6 månader efter 1 juli 2023. Därefter försvinner datan för gott.
  • Kan man flytta över statistik från UA till GA4 då? – Nej, det kan du inte.
    UA och GA4 är två helt separata plattformar, helt olika varandra. Det du kan göra är att ladda ner statistiken från dina viktiga rapporter, till t.ex. en Excel-fil.

Det finns också andra lösningar att ladda ner sin statistik på, exempelvis genom att använda sig av det som kallas för BigQuery men Google har även meddelat att ge mer vägledning till oss Analytics-användare i hur man exporterar sin data – efter att Universal Analytics har stängts ner. 

Om Google Analytics:

Google Analytics är ett värdefullt verktyg för företagare och marknadsförare. Det hjälper oss att förstå våra hemsidebesökare bättre. 

Det finns mängder med värdefull information om er webbplats och det vore ett misstag att inte ta del av den informationen. Du får insikter i vad dina besökare gillar och inte gillar och hur de beter sig på din webbplats. Vilka mätvärden som är viktiga för just ditt företag kan såklart se annorlunda ut jämfört med ett annat företag men några av de grundläggande sakerna som kan vara värdefulla att titta på är: 

  • Hur många besökare som kommer till webbplatsen?
  • Varifrån de kommer
  • Vad de gör på webbplatsen
  • Hur länge de stannar osv.

Genom att analysera sin data i Google Analytics kan man dra värdefulla slutsatser baserat på verklig statistik kring hur hemsidan fungerar gentemot målgruppen. Ibland har magkänslan rätt, men det kan också vara ett stort misstag att endast gå på den när du fattar viktiga beslut inom verksamheten. Det är inte säkert att det som har fungerat förr fungerar idag, så glöm inte att jämföra hur statistiken förändrats med tiden. Och med det sagt: ta en funderare på om du har statistik i ditt gamla Analytics (Universal Analytics/GA3) som kan vara viktig att spara ner, för den försvinner som sagt i december 2023.